Budowa boiska sportowego
Budowa boiska sportowego
Plac zabaw
Plac zabaw

 

 

 

Innowacja metodyczna:

 

ZAJĘCIA  RYTMICZNO – TANECZNE Z ELEMENTAMI AKROBATYKI

 

 

 

                                                                                 Autor innowacji:                                                                        mgr Małgorzata Turek     

 

 

 

 

 

 

 

Nazwa szkoły: Publiczna Szkoła Podstawowa nr 9 w Stalowej Woli

 

Autor: mgr Małgorzata Turek, nauczyciel wychowania fizycznego,

 

Temat: Zajęcia rytmiczno – taneczne z elementami akrobatyki

 

Przedmiot: Pozalekcyjne zajęcia jst (jednostki samorządu terytorialnego)

 

Rodzaj innowacji: metodyczna

 

Data wprowadzenia: 1.12.2019

 

Data zakończenia: 31.08.2022

 

 

 

 Zakres  innowacji

 

 

 

Adresatami innowacji są uczniowie klasy I-VI PSP 9

 

Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach pozalekcyjnych zajęć sportowych „jst” (jednostki samorządu terytorialnego) raz w tygodniu.

 

Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei aktywnego spędzania czasu z wykorzystaniem muzyki, przyborów typowych i nietypowych
Ma ona zachęcać i motywować uczniów do  aktywności ruchowej

 

 

 

Innowacja zajęcia rytmiczno – taneczne z elementami akrobatyki jest moją odpowiedzią na zapotrzebowanie  uczniów i rodziców a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla I i II etapu edukacyjnego.

 

Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole zauważyłam, iż uczniom najbardziej brakuje ruchu, zwłaszcza dziewczynkom zajęć z zakresu gimnastyki artystycznej, akrobatycznej. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji była potrzeba stworzenia im tej możliwości, aby mogły realizować swoje zainteresowania oraz kształtować własną postawę ciała

 

 

 

Opis innowacji:

 

 

 

I.                   Wstęp

 

Na lekcjach wychowania fizycznego zauważyłam, iż wszelkie formy aktywności muzyczno – ruchowej cieszą się wśród uczniów dużym zainteresowaniem. Szkolne wychowanie fizyczne nie jest w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb ruchowych dziecka, dlatego też wychodząc naprzeciw oczekiwaniom uczniom chciałabym zorganizować  zajęcia rytmiczno – taneczne z elementami akrobatyki. Grupa uczniów zainteresowana ćwiczeniami przy muzyce oraz gimnastyką sportową i artystyczną będzie podnosić swoja sprawność fizyczną, kształtując jednocześnie estetykę ruchów, piękną sylwetkę i poczucie rytmu. Wybierając tę formę zajęć pozalekcyjnych kierowałam się zarówno zainteresowaniami i predyspozycjami uczniów jak i warunkami jakimi dysponuje szkoła. Program zajęć przeznaczony jest równocześnie dla osób o bardzo wysokiej sprawności fizycznej i dużych umiejętnościach z zakresu tańca i gimnastyki, jak i dla osób o zdolnościach przeciętnych. Uczniowie bardzo chętnie podejmowały już takie formy ruchu a następnie  prezentowały swoje umiejętności taneczne, akrobatyczne podczas różnych uroczystości szkolnych. Występy uczniów cieszyły się dużą popularnością i uznaniem publiczności, a imprezy z ich udziałem w znaczącym stopniu zyskiwały na atrakcyjności.

 

Na podstawie wywiadu przeprowadzonego wśród dzieci i  rodziców, mogę stwierdzić, że celowe jest  prowadzenie ćwiczeń  tanecznych wzbogaconych o elementy gimnastyki artystyczno – akrobatycznej.

 

II. Założenia ogólne

 

1.      Innowacja skierowana jest do uczniów klasy I - VI

 

2.      Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:

 

- wykorzystanie muzyki oraz przyborów do kształtowania estetyki ruchu, postawy

 

      - zapoznanie z elementami gimnastyki artystycznej, akrobatycznej, sportowej

 

      - wdrożenie pracy metodami: proaktywnymi i kreatywnymi, analityczną, metoda ruchowej ekspresji twórczej R. Labana, metoda aktywnej gimnastyki K. Orffa, Kniessów.

 

III. Cele innowacji

 

Cel główny: Wytworzenie u ucznia nawyku aktywności fizycznej  indywidualnej i zespołowej poprzez uczestnictwo w zajęciach  muzyczno-ruchowych opartych na:

 

·           naturalnych formach ruchu

 

·           świadomej i samodyscyplinującej pracy ucznia

 

·           celowym oddziaływaniu umacniającym stan zdrowia fizycznego, psychicznego, społecznego

 

·           odpowiedzialności za własne ciało i kondycję fizyczną zaspokojeniu potrzeb ruchowych i zainteresowań uczniów

 

Cele szczegółowe:

 

·       poprawa kondycji fizycznej

 

·         zachęcanie do aktywności ruchowej w czasie wolnym od zajęć

 

·         kształtowanie dbałości o zdrowie własne i innych;

 

·         rozwijanie inwencji twórczej ucznia i ekspresji ruchowej

 

·         opanowanie umiejętności gimnastycznych;

 

·         poznanie form fitness- aerobik, stretching;

 

·         oprawa artystyczna uroczystości szkolnych i pozaszkolnych, udział w konkursach

 

·         odkrywanie zdolności ruchowych i organizatorskich uczniów;

 

·         eksponowanie pomysłów nowatorskich ucznia;

 

·         rozwijanie i kształtowanie zainteresowań i uzdolnień uczniów;

 

·         kształtowanie poczucia rytmu, harmonii i równowagi wewnętrznej
oraz koordynacji ruchowej;

 

·         kształtowanie prawidłowej postawy ciała i podnoszenie ogólnej sprawności fizycznej;

 

·         kształtowanie wszechstronnego rozwoju ucznia poprzez twórczą aktywność i ekspresję ruchową;

 

·           przygotowanie do funkcjonowania w środowisku w którym uczniowie się rozwijają

 

Treść innowacji:

 

Aktywność fizyczna odgrywa istotna rolę w życiu człowieka. Szczególnie ważna i nieoceniona funkcję spełnia w odniesieniu do dzieci. Bawiąc się młody człowiek nabywa nowych umiejętności i wiadomości. Uprawiając systematycznie zajęcia sportowe odnosi wiele korzyści owocujących bardziej harmonijnym rozwojem, tężyzną fizyczną i lepszym zdrowiem. Nieoceniony jest wpływ dodatkowych zajęć sportowych na właściwe wychowanie dziecka i jego rozwój społeczny.

 

 

 

Tematyka :

 

Innowacja ukierunkowana jest na rozwijanie wszechstronnej aktywności ruchowej uczniów, poprzez wprowadzenie:

 

·         Nowych ćwiczeń muzyczno – ruchowych;

 

·         Zabaw i ćwiczeń kształtujących poczucie rytmu

 

·         Ćwiczeń kształtujących motoryczność

 

·         Ćwiczeń gimnastycznych w rytmie z przyborem

 

·         Kroków bazowych tańców, aerobiku – step touch, grapevine, heel back, mambo, cha, cha,

 

·         Kształtowanie wytrzymałości ogólnej, koordynacja- łączenie pracy rąk i nóg w rytmie

 

·         Rozciąganie wzrastające i napinanie mięśni-korekcja sylwetki (streching), przygotowanie aparatu ruchu do wysiłku i ochrona przed jego skutkami, uspokojenie organizmu

 

·         Tworzenie krótkich układów tanecznych i akrobatycznych

 

·         Wdrażanie do współpracy w grupie;

 

·         Rozwijanie samodzielności i wytrwałości w tworzeniu układów tanecznych, figur artystyczno – akrobatycznych i ćwiczeń gimnastyczno – tanecznych;

 

·         Ścisłą współpracę z rodzicami;

 

·         Udział w występach szkolnych i imprezach środowiskowych;

 

 

 

 

 

 

 

Oczekiwane efekty innowacji:

 

Wprowadzenie innowacji przyczyni się do wychowania ucznia, który:

 

·         wzbogaci swój zasób ćwiczeń przy muzyce;

 

·         nabędzie nowe umiejętności rytmiczno – ruchowe;

 

·         wyzwoli w sobie impresję ruchową

 

·         posiada poczucie odpowiedzialności za powierzone mu zadania;

 

·         pozbędzie się wewnętrznych zahamowań i niepewności;

 

·         będzie wrażliwy na piękno muzyki;

 

·         pozna nowe tańce, elementy gimnastyki artystycznej i akrobatycznej;

 

·         pogłębi swoje zainteresowania muzyką i tańcem jako dziedzinami sztuki;

 

·         potrafi prezentować osiągnięcia własne i kolegów;

 

·         ma poczucie własnej wartości;

 

·         jest otwarty na pomysły;

 

·         angażuje się w działania na rzecz szkoły i środowiska;

 

·         jest sprawny fizycznie na miarę swoich możliwości i przyjmuje                       właściwą postawę ciała;

 

·         godnie reprezentuje szkołę w środowisku.

 

 

 

Propozycja ewaluacji:

 

·         obserwowanie postępów uczniów na bieżąco w czasie zajęć;

 

·         występy szkolne ( imprezy klasowe i akademie okolicznościowe ), środowiskowe (np.Dzień Otwarty Szkoły, piknik rodzinny)

 

·         lekcje otwarte dla nauczycieli i rodziców ich spostrzeżenia

 

Wyniki ewaluacji będą opracowane w formie sprawozdań na zakończenie każdego roku szkolnego, w celu zapoznania z nimi rady pedagogicznej i rodziców.  Pozwoli to na  sprawdzenie czy zastosowane działania przyczyniły się do poprawy efektów kształcenia oraz pozwoliły na zrealizowanie założonych celów . Da możliwość modyfikacji wybranych zajęć w kolejnych latach realizacji innowacji, biorąc pod uwagę opinię uczniów, nauczycieli i rodziców oraz ich sugestie.