ZAJĘCIA RYTMICZNO – TANECZNE Z ELEMENTAMI AKROBATYKI
Autor innowacji: mgr Małgorzata Turek
Nazwa szkoły: Publiczna Szkoła Podstawowa nr 9 w Stalowej Woli
Autor: mgr Małgorzata Turek, nauczyciel wychowania fizycznego,
Temat: Zajęcia rytmiczno – taneczne z elementami akrobatyki
Przedmiot: Pozalekcyjne zajęcia jst (jednostki samorządu terytorialnego)
Rodzaj innowacji: metodyczna
Data wprowadzenia: 1.12.2019
Data zakończenia: 31.08.2022
Zakres innowacji
Adresatami innowacji są uczniowie klasy I-VI PSP 9
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach pozalekcyjnych zajęć sportowych „jst” (jednostki samorządu terytorialnego) raz w tygodniu.
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei aktywnego spędzania czasu z wykorzystaniem muzyki, przyborów typowych i nietypowych
Ma ona zachęcać i motywować uczniów do aktywności ruchowej
Innowacja zajęcia rytmiczno – taneczne z elementami akrobatyki jest moją odpowiedzią na zapotrzebowanie uczniów i rodziców a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla I i II etapu edukacyjnego.
Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole zauważyłam, iż uczniom najbardziej brakuje ruchu, zwłaszcza dziewczynkom zajęć z zakresu gimnastyki artystycznej, akrobatycznej. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji była potrzeba stworzenia im tej możliwości, aby mogły realizować swoje zainteresowania oraz kształtować własną postawę ciała
Opis innowacji:
I. Wstęp
Na lekcjach wychowania fizycznego zauważyłam, iż wszelkie formy aktywności muzyczno – ruchowej cieszą się wśród uczniów dużym zainteresowaniem. Szkolne wychowanie fizyczne nie jest w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb ruchowych dziecka, dlatego też wychodząc naprzeciw oczekiwaniom uczniom chciałabym zorganizować zajęcia rytmiczno – taneczne z elementami akrobatyki. Grupa uczniów zainteresowana ćwiczeniami przy muzyce oraz gimnastyką sportową i artystyczną będzie podnosić swoja sprawność fizyczną, kształtując jednocześnie estetykę ruchów, piękną sylwetkę i poczucie rytmu. Wybierając tę formę zajęć pozalekcyjnych kierowałam się zarówno zainteresowaniami i predyspozycjami uczniów jak i warunkami jakimi dysponuje szkoła. Program zajęć przeznaczony jest równocześnie dla osób o bardzo wysokiej sprawności fizycznej i dużych umiejętnościach z zakresu tańca i gimnastyki, jak i dla osób o zdolnościach przeciętnych. Uczniowie bardzo chętnie podejmowały już takie formy ruchu a następnie prezentowały swoje umiejętności taneczne, akrobatyczne podczas różnych uroczystości szkolnych. Występy uczniów cieszyły się dużą popularnością i uznaniem publiczności, a imprezy z ich udziałem w znaczącym stopniu zyskiwały na atrakcyjności.
Na podstawie wywiadu przeprowadzonego wśród dzieci i rodziców, mogę stwierdzić, że celowe jest prowadzenie ćwiczeń tanecznych wzbogaconych o elementy gimnastyki artystyczno – akrobatycznej.
II. Założenia ogólne
1. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy I - VI
2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- wykorzystanie muzyki oraz przyborów do kształtowania estetyki ruchu, postawy
- zapoznanie z elementami gimnastyki artystycznej, akrobatycznej, sportowej
- wdrożenie pracy metodami: proaktywnymi i kreatywnymi, analityczną, metoda ruchowej ekspresji twórczej R. Labana, metoda aktywnej gimnastyki K. Orffa, Kniessów.
III. Cele innowacji
Cel główny: Wytworzenie u ucznia nawyku aktywności fizycznej indywidualnej i zespołowej poprzez uczestnictwo w zajęciach muzyczno-ruchowych opartych na:
· naturalnych formach ruchu
· świadomej i samodyscyplinującej pracy ucznia
· celowym oddziaływaniu umacniającym stan zdrowia fizycznego, psychicznego, społecznego
· odpowiedzialności za własne ciało i kondycję fizyczną zaspokojeniu potrzeb ruchowych i zainteresowań uczniów
Cele szczegółowe:
· poprawa kondycji fizycznej
· zachęcanie do aktywności ruchowej w czasie wolnym od zajęć
· kształtowanie dbałości o zdrowie własne i innych;
· rozwijanie inwencji twórczej ucznia i ekspresji ruchowej
· opanowanie umiejętności gimnastycznych;
· poznanie form fitness- aerobik, stretching;
· oprawa artystyczna uroczystości szkolnych i pozaszkolnych, udział w konkursach
· odkrywanie zdolności ruchowych i organizatorskich uczniów;
· eksponowanie pomysłów nowatorskich ucznia;
· rozwijanie i kształtowanie zainteresowań i uzdolnień uczniów;
· kształtowanie poczucia rytmu, harmonii i równowagi wewnętrznej
oraz koordynacji ruchowej;
· kształtowanie prawidłowej postawy ciała i podnoszenie ogólnej sprawności fizycznej;
· kształtowanie wszechstronnego rozwoju ucznia poprzez twórczą aktywność i ekspresję ruchową;
· przygotowanie do funkcjonowania w środowisku w którym uczniowie się rozwijają
Treść innowacji:
Aktywność fizyczna odgrywa istotna rolę w życiu człowieka. Szczególnie ważna i nieoceniona funkcję spełnia w odniesieniu do dzieci. Bawiąc się młody człowiek nabywa nowych umiejętności i wiadomości. Uprawiając systematycznie zajęcia sportowe odnosi wiele korzyści owocujących bardziej harmonijnym rozwojem, tężyzną fizyczną i lepszym zdrowiem. Nieoceniony jest wpływ dodatkowych zajęć sportowych na właściwe wychowanie dziecka i jego rozwój społeczny.
Tematyka :
Innowacja ukierunkowana jest na rozwijanie wszechstronnej aktywności ruchowej uczniów, poprzez wprowadzenie:
· Nowych ćwiczeń muzyczno – ruchowych;
· Zabaw i ćwiczeń kształtujących poczucie rytmu
· Ćwiczeń kształtujących motoryczność
· Ćwiczeń gimnastycznych w rytmie z przyborem
· Kroków bazowych tańców, aerobiku – step touch, grapevine, heel back, mambo, cha, cha,
· Kształtowanie wytrzymałości ogólnej, koordynacja- łączenie pracy rąk i nóg w rytmie
· Rozciąganie wzrastające i napinanie mięśni-korekcja sylwetki (streching), przygotowanie aparatu ruchu do wysiłku i ochrona przed jego skutkami, uspokojenie organizmu
· Tworzenie krótkich układów tanecznych i akrobatycznych
· Wdrażanie do współpracy w grupie;
· Rozwijanie samodzielności i wytrwałości w tworzeniu układów tanecznych, figur artystyczno – akrobatycznych i ćwiczeń gimnastyczno – tanecznych;
· Ścisłą współpracę z rodzicami;
· Udział w występach szkolnych i imprezach środowiskowych;
Oczekiwane efekty innowacji:
Wprowadzenie innowacji przyczyni się do wychowania ucznia, który:
· wzbogaci swój zasób ćwiczeń przy muzyce;
· nabędzie nowe umiejętności rytmiczno – ruchowe;
· wyzwoli w sobie impresję ruchową
· posiada poczucie odpowiedzialności za powierzone mu zadania;
· pozbędzie się wewnętrznych zahamowań i niepewności;
· będzie wrażliwy na piękno muzyki;
· pozna nowe tańce, elementy gimnastyki artystycznej i akrobatycznej;
· pogłębi swoje zainteresowania muzyką i tańcem jako dziedzinami sztuki;
· potrafi prezentować osiągnięcia własne i kolegów;
· ma poczucie własnej wartości;
· jest otwarty na pomysły;
· angażuje się w działania na rzecz szkoły i środowiska;
· jest sprawny fizycznie na miarę swoich możliwości i przyjmuje właściwą postawę ciała;
· godnie reprezentuje szkołę w środowisku.
Propozycja ewaluacji:
· obserwowanie postępów uczniów na bieżąco w czasie zajęć;
· występy szkolne ( imprezy klasowe i akademie okolicznościowe ), środowiskowe (np.Dzień Otwarty Szkoły, piknik rodzinny)
· lekcje otwarte dla nauczycieli i rodziców ich spostrzeżenia
Wyniki ewaluacji będą opracowane w formie sprawozdań na zakończenie każdego roku szkolnego, w celu zapoznania z nimi rady pedagogicznej i rodziców. Pozwoli to na sprawdzenie czy zastosowane działania przyczyniły się do poprawy efektów kształcenia oraz pozwoliły na zrealizowanie założonych celów . Da możliwość modyfikacji wybranych zajęć w kolejnych latach realizacji innowacji, biorąc pod uwagę opinię uczniów, nauczycieli i rodziców oraz ich sugestie.